Sylwia Pradelok

O Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

STATUETKA MOTYLA ZA FILM KONTRASTY

Film z udziałem niepełnosprawnych intelektualnie uczniów OREW, doceniony został podczas tegorocznego XV Europejskiego Festiwalu Filmowego Integracja Ty i Ja w Koszalinie. Otrzymaliśmy jedną z trzech głównych nagród festiwalowych. Jak można przeczytać w komunikacie jury, nagroda powędrowała do nas za żarliwość i empatię w rejestracji tworzenia sztuki, która staje się realizacją marzenia wśród osób z niepełnosprawnościami. To ogromne wyróżnienie dla niezwykłych aktorów. Nikt z nas nie spodziewał się, że  jedna z trzech statuetek Motyla, trafi właśnie do naszego Ośrodka. Wyróżniono nas obok takich produkcji jak „Downside up” – film otrzymał nagrodę w kategorii filmów fabularnych oraz „Przerwana misja” – nagroda w kategorii filmów dokumentalnych.

Nagrodzony film, opowiada o kulisach pracy przy spektaklu pt. „Kontrasty”.  Ukazaliśmy działalność  Grupy Teatralnej Outsider z innej perspektywy, oczami naszych niepełnosprawnych uczniów. To ich opowieść o pasji jaką rozbudził w nich teatr, zachwycił jurorów, którzy przyznali nam statuetkę Motyla. „Kontrasty – kulisy spektaklu” to film o pasji tworzenia, o tym że na scenie jest miejsce dla inności. Tu nie podziału na sprawnych i niepełnosprawnych,  różnice się zacierają, a deficyty aktorów na scenie stają się ich mocną stroną. Teatr to świat, w którym wszystko jest możliwe. Tu spełniają się marzenia, realizują pasje, wzmacnia się poczucie własnej wartości. Do tego niezwykłego świata zabierają widza uczniowie naszego Ośrodka:  Ola i Adam. Ola jest nie tylko aktorką naszej grupy, ale również  współtwórczynią filmu. Zaangażowała się w proces tworzenia scenariusza,  pomagała przy pracy nad choreografią. Statuetka Motyla, sprawiła że dostała pozytywnego wzmocnienia na całe swoje dalsze życie. Została doceniona przez jurorów, którzy podczas uroczystej gali festiwalowej kilkukrotnie podkreślili,  że jest aktorką i współtwórczynią filmu. Otrzymana nagroda, jak dotąd jedno z naszych największych osiągnięć o randze międzynarodowej. Nie było by to możliwe, bez przyjaciela naszej grupy Pawła Mikołajczyka autora zdjęć do filmu, który od lat wspiera nas w naszych działaniach i pomysłach.

 

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Kręcimy musical

Od maja kręcimy zdjęcia do nowego filmu opowiadającego o tym jak niewiele trzeba by odmienić czyjeś życie. Nasi bohaterowie ukazani zostali na zasadzie kontrastu ich losy przeplatają się ze sobą. Osobą, która odmienia życie poszczególnych, pojawiających się w filmie postaci, jest bufetowa grana przez naszą uczennicę Patrycję. Kolejną charakterystyczną postacią naszej opowieści jest starszy pan, grany przez aktora Teatru Reduta Adama Wrocławczyka. Pan Adam w przepiękny sposób śląska gwarą opowiada o Alicji, która znalazła się  po drugiej stronie lustra, przenosząc widza do krainy berów i bojek.

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Teatr podążający za aktorem

Grupa Teatralna Outsider ma za sobą kolejny występ, tym razem podczas XVI Festiwalu Ekspresji, gdzie zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci przez festiwalową publiczność. Działalność naszej grupy zaprezentowana została również w trakcie sesji naukowej, odbywającej się w Centrum Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. Nie odstawaliśmy od innych prezentowanych podczas konferencji teatrów, osiągających wysoki poziom artystyczny. Na koniec usłyszeliśmy bardzo miłe słowa – pod adresem terapeutów zaangażowanych w działalność naszej grupy: „Nie tylko Wasi niepełnosprawni aktorzy doświadczają magii teatru, ale również dzięki Wam tej magii mogą doświadczyć widzowie”.

Podczas konferencji poszczególni prelegenci opowiadali o roli teatru w terapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.  Podkreślano jak ważne w przypadku takich grup, jest podążanie za aktorem. Jako terapeuci powinniśmy uważnie słuchać co mają do powiedzenia nasi podopieczni. Nie powinniśmy na siłę wciskać ich w kostiumy, które do nich nie pasują, narzucać im role, które staną się karykaturą ich samych. Pisząc scenariusz do spektaklu z udziałem osób niepełnosprawnych, trzeba pamiętać o godności tych osób. Teatry takie jak,  działająca przy naszym Ośrodku Grupa Outsider, powinny być głosem osób niepełnosprawnych. Głosem, który ze sceny może zostać w końcu wysłuchany.

 

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Wizyta w Hospicjum

W poniedziałek delegacja uczniów realizujących program The Gateway vAward, odwiedziła swoich kolegów z Hospicjum Cordis w Katowicach. Spotkania odbywają się w ramach akcji „Cząstka mnie dla Ciebie”, celem akcji jest ukazanie jak duży potencjał drzemie w naszych niepełnosprawnych podopiecznych, którzy mimo własnych ograniczeń mogą zrobić coś dla innych.   

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Komunikacja wspomagająca w OREW

W pracy z dziećmi wykorzystujemy symbole PCS. Są to  obrazkowe odpowiedniki słów. W przeciwieństwie do czarno-białych piktogramów są one dla dzieci dużo bardziej wyraziste. Piktogramy wprowadzamy u starszych podopiecznych, u których nie ma już szans na rozwój mowy werbalnej. Piktogramy stają się dla nich protezą mowy.

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Wizyta u optyka

Trwa realizacja programu The Gateway Award w naszym Osrodku. To juz czwarta edycja. Z roku na rok do programu przyłączają się nowi uczniowie, ktòrzy pod okiem lideròw realizują zadania w ramach pięciu sekcji: hobby, wolontariat, styl życia, rekreacja fizyczna oraz przygoda i wyzwanie. W poniedziałek wraz z uczestnikami programu odwiedziliśmy salon optyczny realizujac tym samym zadanie w ramach sekcji styl życia. Po salonie oprowadzała nas pani Basia, ktòra przybliżyła naszym uczniom zagadnienia,związane z codzienną pracą optyka. Okazało się, że jeden z naszych uczniòw powinien nosić okulary, co skutecznie ukrywał. Mam nadzieję, że po spotkaniu z optykiem wkròtce pojawi się w okularach w ośrodku. Wizyta w salonie optycznym możliwa była dzięki uprzejmości właścicielki salonu pani Asi i jej siostry Basi. Obu paniom dziękujemy za tą możliwość i poświęcony naszym uczniom czas.

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Wizyta w schronisku.

W ramach realizacji brytyjskiego programu The Gateway Award, odwiedziliśmy w czwartek chorzowskie Schronisko dla Zwierząt. Zbiórkę karmy dla piesków ze schroniska zorganizowali Patryk oraz Oskar, uczniowie uczestniczący obecnie w programie.

W chorzowskim schronisku przebywa obecnie 130 porzuconych psów. Każdy z nich to inna smutna historia. Wśród nich są psy potrącone przez samochody, przywiązane do drzew, wyrzucone przez właścicieli, którym się znudziły. Na adopcję w pierwszej kolejności mogą liczyć szczenięta, które urzekają swym urokiem. Niestety starsze psy, często dożywają w schronisku swych ostatnich dni.
Niespełna kilka lat temu w chorzowskim schronisku było około 600 psów, teraz jest ich zdecydowanie mniej. Po medialnych akcjach z udziałem aktorów adoptujących psy ze schronisk, ludzie decydujący się na adopcję,  zaczęli chętniej decydować się na zabieranie do swych domów także  kilkuletnich piesków. Takie psy są ponoć, dużo bardziej wierne i oddane właścicielowi, niż małe szczenięta nie znające tak naprawdę schroniskowego życia.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyłączyli się do naszej akcji.

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Jak nawiązać dialog z niemówiącym dzieckiem

Jednym z warunków nawiązania dialogu z niemówiącym dzieckiem jest zaakceptowanie dostępnego dziecku sposobu przekazywania informacji –  mogą to być gesty, mimika, wokalizacja, w zależności od możliwości dziecka. Istotną rolę odgrywa częsty kontakt dotykowy z dzieckiem, zwłaszcza u dzieci o bardzo ograniczonych zdolnościach ruchowych, co ułatwia nauczenie się odczytywania najdrobniejszych reakcji dziecka z  jego ciała (obserwując napięcie mięśniowe). Bardzo ważne jest uświadomienie sobie, że w początkowej fazie, to my mamy nauczyć się od dziecka jego sposobu komunikowania się,  jego „języka”, a nie na odwrót. Wzajemne poznawanie się, powinniśmy zacząć od rzeczy najprostszych, czyli znalezienia się w „płaszczyźnie dziecka” – siadamy przed dzieckiem tak, by nasza twarz, była na poziomie twarzy dziecka. Prowadząc zajęcia z dzieckiem, które nie odczytuje komunikatów werbalnych, trzeba zorientować się, jak reaguje ono na bodźce wzrokowe, słuchowe, smakowe, węchowe, angażujące zmysł dotyku. Ocena wrażliwości poszczególnych receptorów pozwoli nam, na  wybranie właściwej  drogi dojścia do dziecka.

Żeby zrozumieć wysyłane przez dziecko komunikaty warto  przypomnieć sobie również kolejność uaktywniania się zmysłów, o czym można przeczytać w publikacji „Język niemowlęcia” – „Po słuchu, który funkcjonuje jeszcze w łonie matki, rozwija się czucie dotykowe. Podczas narodzin noworodek doświadcza zarówno zmian temperatury, jak i stymulacji skórnej. Jego płacz mówi nam: „Hej, czuję to”. Doznania zmysłowe poprzedzają rozwój emocji – niemowlę czuje ciepło, chłód, ból i głód, nie rozumiejąc jeszcze, co znaczą te odczucia”.

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Sposoby komunikowania się – kanały komunikacji bezsłownej

Jednym z najistotniejszych obszarów dla komunikacji niewerbalnej jest nasza twarz. Sygnały, które można z niej odczytać  dotyczą zarówno naszych reakcji emocjonalnych, jak i postaw wobec innych osób – na twarzy „maluje się” sympatia, wrogość, obojętność. Ogromne znaczenie mają oczy. „Kontakt wzrokowy oznacza zainteresowanie. Po tym, z kim dziecko utrzymuje kontakt wzrokowy najdłużej i najchętniej, poznajemy, które osoby są dziecku najbliższe” (L. Miosga 2006, s.12).
Wielu informacji dostarczają nam sygnały płynące z ciała – obserwacja postawy, napięcia mięśniowego, oddechu. Dziecko, które czuje się bezpieczne będzie rozluźnione, spokojne, o równomiernym oddechu. W momencie zagrożenia, niepewności pojawi się duże napięcie mięśniowe, oddech zaś będzie nierówny, przyśpieszony. Na podstawie obserwacji ciała, możemy dowiedzieć się czy dana aktywność jest dla dziecka źródłem pozytywnych doznań, czy wykazuje zainteresowanie proponowaną mu formą zajęć. Dziecko znudzone, będzie wykazywać mniejszą aktywność ruchową, udając że zasypia.
Równie ważnym kanałem bezsłownej komunikacji jest gestykulacja. Gesty są często powiązane z mową, służąc zilustrowaniu treści wypowiedzi. Mogą podkreślać określone słowo, wskazywać na elementy otoczenia, obrazować zależności przestrzenne. Oprócz gestów i mimiki istnieją jeszcze sposoby porozumiewania się za pomocą nieartykułowanych dźwięków (dźwięków, które nie mają charakteru językowego) takich jak: wzdychanie, ziewanie, postękiwanie, pisk, mlaskanie śmiech, płacz, krzyk  itp., które mogą występować w połączeniu z gestem lub mimiką.  Pierwsze próby wyrażania swoich potrzeb, uczuć, za pomocą nieartykułowanych dźwięków przypadają na okres niemowlęcy. Żeby lepiej zrozumieć swoje dziecko, bardzo ważne jest uważne słuchanie wysyłanych przez nie sygnałów. Jeżeli rodzic za każdym razem, kiedy usłyszy płacz dziecka będzie reagował zawsze według szablonu: płacze czyli jest głodny, pozbawi swoje dziecko naturalnego środka ekspresji, co dokładnie opisane zostało w książce Tracy Hogg i Melindy Blau pt.: „Język niemowlęcia” –  „Zamykając dziecku usta, zamiast starać się go zrozumieć, uczymy je nie zabierania głosu… Liczne badania wykazały, że płacz noworodka różnicuje się już w chwili narodzin. Jeżeli rodzice nie zadają sobie trudu słuchania rozmaitych płaczów i nie uczą się ich rozumienia, to z biegiem czasu owo cenne zróżnicowanie zanika”.
(T. Hogg, M. Blau s.30).
Taki sposób komunikowania niewerbalnego możemy zaobserwować u dzieci niemówiących, które swą radość lub niezadowolenie wyrażają przy pomocy tego rodzaju znaków.

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website

Mowa ciała – czyli znaczenie komunikacji niewerbalnej

Komunikacja niewerbalna jest źródłem około 75% naszej wiedzy  i informacji o otaczającej nas rzeczywistości. (L. Miosga 2006, s.11). Komunikaty niewerbalne dopełniają naszą mowę, sprawiają, że staje się bardziej emocjonalna i wyrazista. Sygnały płynące z ciała, mimika twarzy, wyraz oczu, gesty to potężne środki komunikowania się. Dla dzieci z poważnymi deficytami rozwojowymi, zwłaszcza upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, mowa werbalna jest zbyt abstrakcyjna. Dzieci te reagują wyłącznie na komunikaty wysyłane niezależnie od naszej intencji, czyli nasze ciało. Ponieważ komunikacja niewerbalna jest rozwojowo pierwotna, jest tym samym bardziej dostępna dla dzieci będących na początkowym etapie rozwoju. Antropolog Albert Mehrabian odkrył, że w procesie komunikacji interpersonalnej jedynie 7% informacji przekazują słowa, 38% to tembr głosu, a 55% – sygnały  niewerbalne. Badania te dowodzą, iż język ciała to najbardziej wiarygodny i uniwersalny język. Mowa ciała wyrażająca podstawowe stany emocjonalne, jak radość, smutek, strach, złość, wstręt czy wstyd jest podobna wśród ludzi należących nawet do bardzo odmiennych kultur.

Na mowę ciała duży wpływ mają emocje, jakie w danym momencie nam towarzyszą. Osoby pracujące z dziećmi doskonale wiedzą, że nie sposób ukryć przed nimi: smutku, złości itd. Barwa głosu, napięcie ciała i tak od razu zdradzają w jakim jesteśmy nastroju. Udawanie przed dzieckiem radości, w momencie, kiedy tak naprawdę nie jest nam do śmiechu, nie ma sensu. Zamiast skrywać uczucia, lepiej jest je nazwać i pozwolić dziecku na ich rozróżnianie. Ktoś zapytał mnie kiedyś, czy warto się tak wysilać w kontakcie z dziećmi, które i tak nic nie rozumieją? W takich sytuacjach od razu przypominam sobie zebrane w formie książki obserwacje i wnioski Dietmara Zöllera – autysty, który jako dziecko traktowany był przez niektórych terapeutów jako osoba, która niczego nie musi się uczyć, niczego nie musi rozumieć, ponieważ i tak nie odpowiada na sygnały płynące z otoczenia. Dietmar Zöller dzięki uporowi matki, lekarzowi psychiatrze i kilku otwartym nauczycielom nauczył się pisać i czytać. Swoje przemyślenia z czasów, kiedy był jeszcze dzieckiem i kiedy wszystko było dla niego niezrozumiałe umieścił w książce pt. „Gdybym mógł z Wami rozmawiać”. Książka ta otwarła mi oczy, na świat dzieci z autyzmem. Świat, w którym każdy dźwięk z zewnątrz wzbudza niepokój, a ludzkie postaci są zniekształcone i rozmazane. Mimo zaburzeń postrzegania, dzieci te doskonale odczytują nasze emocje o czym napisał  w swojej książce Dietmar Zöller  „… ludzie myślą, że są w stanie skrywać uczucia, nic bardziej mylnego. Z łatwością przenikam te pozory. Ludzie są tacy męczący”. Pracując z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które nie komunikują swoich potrzeb w sposób werbalny, zawsze staram się pamiętać, o cennych radach człowieka, który jeszcze nie tak dawno uchodził za osobę wycofaną z jakiegokolwiek kontaktu. Żeby nie przenosić na swoich podopiecznych negatywnych emocji, w sytuacji kiedy mam gorszy dzień, zamiast zakładać maskę i udawać, że wszystko jest dobrze, staram się rezygnować z  ćwiczeń w bardzo bliskim kontakcie takich jak:  masaż czy zajęcia metodą Knillów. Staram się nazwać to co czuję, opisać słowem, mimiką i gestem swój nastrój, tak by dziecko, z którym pracuję otrzymało jak najwięcej informacji.

Sylwia Pradelok

Sylwia Pradelok

mgr Sylwia Pradelok-Świerc – logopeda (Logopeda Kliniczny Terapii Wczesnodziecięcej) Dodatkowe kwalifikacje: terapia behawioralna, oligofrenopedagogika, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Więcej wpisów - Website